Van Son Onderhoud en Renovatie
Tijdsbesparing door automatisering van periodieke cijfers en ‘de beste app die we tot nu toe hebben gehad’.
Van Son Onderhoud en Renovatie is actief in het vastgoedonderhoud. Deze MKB-organisatie, opererend vanuit Waalwijk en Den Bosch, is een van de eerste klanten van Dashboarding Meesters geweest en dat zijn ze tot op de dag van vandaag nog steeds. Dashboarding Meesters verzorgt hier vandaag de dag nog steeds analyses d.m.v. verdieping op bestaande rapportages, ontwikkeling van nieuwe rapportages en uitbouwen van de Van Son Power App die ontwikkeld is.
Dennis van Rooij (Directeur) kwam met een initieel vraagstuk omtrent het automatiseren van de projectadministratie- en controle. Er werden wekelijks cijfers vanuit het projectmanagementsysteem overgenomen in verschillende Excelsheets. Hier waren meerdere medewerkers in de organisatie verantwoordelijk voor.
Deze manier van werken zorgde voor een hoge foutgevoeligheid, maar ook geen tijdigheid van gegevens. Het was vaak niet duidelijk of de cijfers wel of niet waren bijgewerkt; dit moest namelijk handmatig gebeuren.
Dashboarding Meesters heeft hier de mogelijkheden voor automatisering van dit proces onderzocht en uiteindelijk in werking gezet. Na verschillende sessies met alle betrokken medewerkers, zijn er meerdere dashboards ontwikkeld die altijd tijdige en juiste informatie laten zien.
Dergelijke rapportages geven antwoorden op vragen als: welke projecten presteren boven budget? Welke projecten presteren beter dan dat vorige week? Hoe productief zijn onze medewerkers? Wat is ons resultaat over alle lopende projecten op dit moment?
En bij afwijkingen of opvallende zaken kan er altijd verder onderzoek gedaan worden middels verdiepende detailpagina’s.
Na een periode van samenwerking tussen Van Son Onderhoud en Renovatie en Dashboarding Meesters zag directeur Dennis nieuwe mogelijkheden. Zoals hij zelf aangeeft: “Het meedenken van Dashboarding Meesters in nieuwe mogelijkheden om ons bedrijf verder te helpen springen er voor mij echt uit.”
Dennis wist dat er ontzettende waardevolle informatie uit de dag-dagelijkste taken te halen was. Denk hierbij aan zaken als voortgang op projecten, het werkplezier op projecten, de verzorging van de bouwplaatsen, samenwerking met ketenpartners en leveranciers, maar ook complimenten of klachten van bewoners. Maar… Hoe vergaar je deze informatie? Dat was het startschot voor de ontwikkeling van de Van Son Power App.
Deze app biedt een tal van functies. Enerzijds het ophalen van deze bovenstaande informatie door alle teamleiders wekelijks vragen te laten beantwoorden, anderzijds de digitalisering van allerlei papieren formulieren. Voor dat laatste kan gedacht worden aan declaratieformulieren die gelijk doorgezet worden naar administratie, maar ook kleur- en materiaallijsten. Alles verzameld op één plek én een diamant aan data verzameling. En zoals Harold (uitvoerder) aangaf in de presentatie voor het gehele bedrijf: “Dit is de beste app die we tot nu toe hebben gehad.”
Van Son Onderhoud en Renovatie mag dan wel een MKB zijn, maar het data platform wat hier inmiddels staat is multinational waardig. De innovatie en gedrevenheid om iedere dag beter te doen is iets wat wij enorm waarderen aan Van Son en dat is ook wat de samenwerking zo prettig maakt.