Swim Essentials
Sales dashboard met seizoensgebonden targets
Roze flamingos, goude eenhorns, zwemba(n)den, maar ook zwemkleding, ze verkopen het allemaal bij Swim Essentials.
Ondanks dat de producten seizoensgebonden zijn, zal er het hele jaar door sales moeten plaatsvinden, om ervoor te zorgen dat er in de zomerperiode genoeg opblaasartikelen bij allerlei winkels in de schappen te vinden zijn. Swim Essentials bedient retailers en webshops in het binnen- en buitenland.
Om beter inzicht te hebben in hun commerciële activiteiten kwam eigenaar Tom terecht bij Dashboarding Meesters. Hij wist namelijk dat er meer mogelijk moest zijn met alle data die zij bijhielden, maar hoe? Daar kon die zelf geen antwoord op geven.
Tom had duidelijke KPI’s waarop gestuurd moest worden en dat gaf Dashboarding Meesters de duidelijke taak om deze KPI’s op te halen uit het bron systeem en te visualiseren in Power BI.
Nadat er een globaal inzicht was gegeven in omzetten per land, per accountmanager, per maand, per jaar en er allerlei dwarsdoorsneden gemaakt konden worden, was het project nog niet afgerond.
Tom kwam namelijk met het voorstel om ook targets te verwerken in het Dashboard. Echter, hij had alleen targets voor het einde van het jaar. Hij wist zelf wel hoe dat ongeveer verdeeld zou moeten worden over het jaar, maar meetbaar per maand of week was dit nooit.
Door het seizoenspatroon als voorspellende waarde te gebruiken voor het seizoenspatroon van dit jaar, konden salestargets met precisie worden toegewezen aan datums. Hierdoor kan er veel beter gestuurd worden op de prestaties van de commerciële afdeling, per periode.
Ook in dit project zien we weer terug: eerst een globaal inzicht, vanuit dit inzicht verbeteringen willen doorvoeren om hiermee de prestaties van de organisatie of afdelingen te verhogen. Tom en collega’s: knap staaltje data-gedreven werken. Goed bezig