Heijmans

Gebruiksvriendelijkheid blijkt essentieel om draagvlak binnen de organisatie te creëren

Met hun hoofdkantoor langs de A59 te Rosmalen, grote projecten door het hele land en hun beursnotering zal Heijmans voor vele een bekend bedrijf zijn. Ze zijn voornamelijk actief in vastgoed, bouw & techniek en infrastructuur. Binnen organisaties van dergelijke omvang is er geen andere mogelijkheid dan te sturen o.b.v. data. Het is te groot om als management zijnde overal vanaf te weten. Met die reden bestaat er binnen Heijmans (natuurlijk) al een gedegen data & analyse fundering en zijn er meerdere afdelingen gefocust op het werken met- en faciliteren van data gedreven werken.

Desalniettemin zijn Heijmans en Dashboarding Meesters toch een samenwerking aangegaan. Waarom? De huidige rapportage kreeg niet het gewenste draagvlak omdat de functionaliteiten niet naar behoren werkte, er geen gebruiksvriendelijke vormgeving was en er – mede door eerder genoemde punten – meerdere antwoorden op 1 vraag mogelijk waren. Dat is iets waar onze handen van gaan jeuken.

Om een gedegen plan van aanpak te maken, is er allereerst een intensieve workshop met betrokken stakeholders gehouden. Dashboarding Meesters was hier luisterend oor én inhoudelijk specialist om de eindgebruikers mee te nemen in de mogelijkheden die er zijn om rapportages gebruiksvriendelijker te maken. Hierin was een creatief-meedenkende rol vereist zowel aan de achterkant (welke data moeten we dan op welke manier gaan meten?) als aan de voorkant (hoe kan deze data het beste gevisualiseerd worden?).

Vanuit deze workshop zijn concrete verbeteracties opgesteld en onderverdeeld in een 1.0 en 2.0 versie. Hiermee waarborgen we een snelle oplevering voor de must-haves en een duidelijk toekomstperspectief voor alle overige nice-to-haves.

Uiteindelijk resulterend in een rapportage dat de interactie krijgt wat het verdiend, waarbij er gedetailleerd inzicht wordt verkregen in het huidige klantenbestand, toekomstige opdrachten, afwijkingen van normen en budgetten én mogelijkheden voor verbeterslagen.

En zo zie je maar, het oog wilt ook wat, ook als het om data gaat.

Vorige
Vorige

Royal Canin

Volgende
Volgende

Vos Vakwerk